Leiding geven

Leiding geven gaat àltijd over mensen.

INTRODUCTIE Leiding geven

Wanneer we ons afvragen wat nu precies de kenmerken zijn van een goede leider, worden al gauw eigenschappen genoemd als besluitvaardig, competent, integer, volhardend of bescheiden. Het is niet zo dat we dit tegenspreken, maar ons inziens gaat het over meer. Aan het roer van je schip ben je immers niets zonder je matrozen. Leiding geven gaat over mensen.

Een team aansturen en alle neuzen in dezelfde richting krijgen is niet evident. Differentiëren op basis van uw medewerkers, zowel qua feedback als taakverdeling is een must. Daarenboven je stijl van leidinggeven aanpassen aan de motivatie en competenties van ieder, leer je hier in deze module.

Deze opleiding richt zich vooral op:

  • Medewerkers die een groep van mensen moeten gaan aansturen.
  • Medewerkers die promoveren naar leidinggevende.
  • Leidinggevenden die de technieken willen aanleren om efficiënt een team te kunnen aansturen.

 

DOELSTELLING

  • Efficiënte communicatietechnieken aanleren.
  • Uw communicatie aanpassen aan de gedragsstijl van de medewerker.
  • De stijl van leiding geven weten aan te passen aan het ontwikkelingsniveau van de medewerker.
  • Vlottere communicatie met uw (nieuwe) team.
  • Uw leiderschapsstijl kunnen aanpassen.
  • Weten hoe u uw team kunt motiveren.


INHOUD

  • Leer over de verschillende leiderschapsstijlen zijn en hoe u ze moet toepassen.
  • U krijgt inzicht in het begrip motivatie en leert hoe u het moet toepassen.
  • Het leiderschapsmodel van Hersey en Blanchard wordt toegelicht.
  • U leert technieken aan om te delegeren, krijgt inzicht in wat en wanneer u kunt delegeren.


PRAKTISCHE INFO

  • 4-daagse klassikale opleiding: Woensdagen 20/5, 27/5, 3/6 en 10/6/2026 van 9-16h

INVESTERING

  • €1500 excl. BTW. €1050 excl. BTW met tussenkomst van de KMO portefeuille slechts €1050 excl. BTW.
  • Inclusief zijn deelname certificaat, syllabus, lunch en koffiepauzes.
  • LOCATIE: Officenter A12, Antwerpsesteenweg 124, 2630 Aartselaar.


DOCENT

Leiding geven is een vak apart

Serge Dal Bosco heeft sinds 1993 ervaring als trainer in communicatie en verkooptechnieken. Serge is sinds 2011 gecertifieerde DiSC trainer en sinds 2022 als eerste in België gecertifieerde MapsTell trainer. Sinds 2025 is hij de Belgisch partner van DISC BOULEVARD en geeft hij ook DISC certificatietrainingen. Tevens is hij ook een erkend BIV trainer voor vastgoed. Hij past zich volledig aan, aan jouw persoonlijkheid, gedragsstijl en grenzen zodat je zoveel mogelijk uit deze training haalt binnen een veilige omgeving.


>> lees meer over Serge

>> maak kennis met het LifeKompas team




Onderhandelingstechnieken

Er is sprake van succesvol onderhandelen wanneer beide partijen het gevoel hebben een win-win situatie behaald te hebben. Als je niet weet wat je tegenpartij wilt bekomen, bemoeilijkt dat je onderhandeling. Je leert ook de verschillende onderhandelingsstrategieën toe te passen.

Conflicthantering en bemiddeling

Omgaan met conflicten, meningsverschillen, spanningen. Hoe kan ik op een assertieve manier en zonder aanvallend over te komen omgaan met deze situaties?

Prospecteren als een pro

Nieuwe klanten komen niet vanzelf. Wil je met meer vertrouwen en structuur prospecteren? In deze praktijkgerichte training leer je hoe je deuren opent, boeiende gesprekken voert en van een ‘nee’ een kans maakt. Ontdek hoe slimme prospectie leidt tot echte groei.

Elevator pitch

Wil jij in korte tijd een krachtige indruk maken? Een boodschap overbrengen die blijft hangen? Met de opleiding Elevator Pitch leer je hoe je jouw verhaal overtuigend, beknopt en zelfverzekerd kunt presenteren – in de tijd van een ritje met de lift.

Efficiënt netwerken

Vlot, efficiënt en met plezier netwerken om duurzame relaties op te bouwen is een essentiële vaardigheid voor elke ondernemer! Succesvol netwerken loont.

DiSC

Ontdek tijdens onze DiSC training welke successen er te behalen zijn wanneer we ons gedrag en onze communicatie kunnen aanpassen aan die van anderen! Leer niet alleen om collega's of klanten beter te begrijpen, maar ook om slim in te spelen op de onderlinge verschillen in gedrag.

DiSC en stress - verdieping DiSC

Deze vervolgsessie is bedoeld voor deelnemers die eerder de basisopleiding DiSC hebben gevolgd en hun kennis willen verdiepen en toepassen in de praktijk. Herken de oorzaken van stress per kleur.

DiSC (version Française)

DiSC est un système basé sur des préférences psychologiques.Tout le monde n'a pas les 4 couleurs en soi, mais a généralement 1 style préféré. Cette préférence détermine notre façon de penser, de communiquer et de travailler.

MapsTell - De wereld van verschil - DiSC uitgediept

Door de landkaart 'een wereld van verschil' MapsTell, krijgen we inzichten in de verschillen van personen en hun gedrag. Je voorkeursgedragstijl analyseren, op persoonlijk vlak, sales en/of managementgebied. Hoe leren omgaan met de andere 'rijken' of kleuren, en hoe je je team kan aansturen.

Assertiviteit: assertieve communicatie

Heb jij ook moeite met 'neen' zeggen, geraak je steeds opgezadeld met extra taken? Je leert je grenzen te stellen maar wel met respect voor de ander en rekening houdend met de relatie op lange termijn In deze module leer je de juiste communIcatietools assertief te gebruiken op het juiste moment.

Timemanagement

"Time is money" en vrije tijd is goud waard. Velen onder ons ervaren dat op het einde van de dag amper de helft gerealiseerd werd van wat gepland stond. Deze opleiding leert je zeer specifiek de oorzaken daarvan te detecteren én aan te pakken. Timemanagement zorgt ervoor dat je meester wordt van je tijd.

Salestechnieken

Niet opdringerig overkomen maar toch verkopen... een utopie? Toch niet! Hier leer je hoe je verkoopgesprek een aangename communicatie wordt met de klant. Je zorgt ervoor dat je de klant begrijpt, geen monoloog afsteekt en het juiste product, of zelfs meer producten als oplossing kan voorstellen.

Klachtenbehandeling

Verstomd staan door een agressieve uitval van een klant met een klacht... het zal je maar overkomen. Nochtans bestaat er een heel simpele manier voor. . Van een klant die een klacht met agressie formuleert ombuigen naar een vriendelijke, niet agressieve klant.

Omgaan met emoties

Als salesprofessional of leidinggevende kom je dagelijks mensen tegen die zich in verschillende emotionele toestanden bevinden: angst, vreugde, verdriet en woede. Emoties roepen vaak ook emoties bij jou op, wat het lastig kan maken om kalm en effectief te reageren.

Telefonie

Vaak staan mensen weigerachtig tegenover telefonische prospectie. Doch is dit een heel sterk middel om te prospecteren. Door heel eenvoudige tips en tricks leer je in deze praktijkgerichte module hoe je het best 'binnenkomt' bij je prospecten. Telefonie kan men leren.

Coach de coach

Coach de coach zorgt ervoor dat je je coacheées zelf met inzichten laat komen. Je stelt zodanig vragen dat ze zelf de oplossing bedenken. . Coaches stellen zeker geen oplossingen voor, maar beheersen de vraagtechniek. Een heel praktijkgerichte training.

Train de trainer

Train de trainer is bedoeld voor trainers die hun skills willen verfijnen of beginnende trainers die voor de uitdaging staan om collega's op te leiden. Heel praktijkgericht met direct toepasbare tips en tricks. Deze wordt enkel in-company gegeven om heel doelgericht te trainen.

Brain and mind

Welkom bij de opleiding Memoriseren, Brain & Mind! In deze unieke cursus duiken we diep in de fascinerende wereld van het menselijk brein en de geest. Het doel? Meester worden over je eigen mentale capaciteiten, je geheugen op ongekende manieren verbeteren en je brein optimaal gezond houden.

Verbale agressie

Klanten zijn de dag van vandaag mondiger, verbaal sterker en zelfs agressief. Hier leer je omgaan met die verbale agressie om een heel eenvoudige manier. Deze module is een doe-module, omdat telkens weer verbale agressiviteit je overvalt. Verbale agressie komt steeds vaker voor.

Respectvol beïnvloeden

Een vijand kan je niet voor je kar spannen... maar wie dan wel? Hier leer je dat als je vijanden creëert je je doel niet bereikt. Hoe maak ik van mijn gesprekspartner een bondgenoot, om hem dan respectvol te beïnvloeden. Positief beïnvloeden loont.

Vergadertechnieken

"Time is money" en vergaderingen zijn vaak een bron van ergernis. Deze opleiding leert jou om dit bij de bron aan te pakken. Efficiënt vergaderen. Vergadertechnieken zijn direct toepasbare tools.

Presentatietechnieken

Voor velen is het geven van een presentatie een stressvolle aangelegenheid. Dankzij deze opleiding ontpop je jezelf tot een begeesterd spreker en leer je in te spelen op onverwachte situaties. Presentatietechnieken kan je leren. Spreken voor een groep wordt leuk.

De complete verkoopcursus & DiSC

Je verkoopgesprek zo afstemmen op de aankoopmotieven van je klant. Als je de klant bestookt met verkoopmotieven die niet matchen met zijn aankoopmotieven, dan ben je je klant aan het vervelen. Hier leer je dit echt af te stemmen rekening houdend met zijn DiSC voorkeursgedragsstijl.

Problem solving

Deze opleiding is niet gericht op problemen met mensen, maar wel hoe een beslissing te nemen volgens een rationele denkwijze. We analyseren het probleem, berekenen de impact en de gevolgen van een mogelijke oplossing en komen zo tot resultaatgerichte oplossingen volgens Kepner en Tregoe.

Communicatief salestraject

Salestraining mist meestal de basis communicatietechnieken. Wat doe je als de klant zwijgzaam is, of net het tegenovergestelde. Hoe ga je om met klanten in emotie... dit zijn enkele punten die zeker aan bod komen in dit traject. Waarom een traject, omdat herhaling de beste leerschool is. Heel praktijkgericht met korte theoretische modellen.

close

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x