De Olympische gedachte: dit zijn de opleidingstrends voor 2020
Deelnemen mag dan belangrijker zijn dan winnen, maar winnen brengt je nu eenmaal verder.
Het is altijd handig dat je er nét dat beetje bovenuit steekt. Aan de hand van de trends in learning and development blikken we vooruit op de toekomst.
Trend 1: leren en werken worden steeds minder twee aparte domeinen.
Samen met de noodzaak om steeds langer te moeten werken, ontstaat de vraag naar voortdurende (bij)scholing. Nieuwe generaties zijn ambitieuzer dan ooit en voor velen zijn zelfontplooiing en zelfontwikkeling dan ook haast primaire levensbehoeftes geworden. Daarnaast beseffen zij zeer goed dat wie niet investeert, achterblijft. De concurrentie is groot, dus er een beetje bovenuit steken geen overbodige luxe. Deelnemen mag dan belangrijker zijn dan winnen, maar winnen brengt je nu eenmaal verder.
Omdat de grens tussen het professionele domein en het privéleven steeds moeilijker te definiëren valt, zijn werkgevers genoodzaakt een rol te spelen in de persoonlijke groei van hun werknemers. Leren en werken worden met andere woorden steeds minder twee aparte domeinen. In-company trainingen of persoonlijke coachings, waarbij directe feedback een cruciale factor is voor progressie, zijn voor werkgevers uitermate geschikte tools om dit te realiseren.
Vraag je je af hoe onze coachings verlopen, hoe we in-company trainingen aanpakken of op welke manier we jou kunnen helpen bij het realiseren van je (nieuwjaars)doelen?
Trend 2: het individu primeert.
In een samenleving die steeds individualistischer wordt, ontspringt het educatieve de dans niet. Mensen willen in toenemende mate zélf kunnen beslissen waar, hoe, wanneer en welke leerstof ze verwerken. Waar men vroeger opleidingen ‘onderging’, speelt het individu voortaan een grotere rol van verantwoordelijkheid en zal die zelf een sturende functie aannemen. Zij die willen groeien, nemen zelf het heft in handen.
Met ons online opleidingsportaal hebben we het voorbije jaar de eerste stappen in die richting gezet. We waren aanwezig op de VOV beurs in Mechelen om toe te lichten hoe dit nieuwe portaal ons helpt tijd en geld te besparen. Enerzijds konden we administratief vereenvoudigen en anderzijds kunnen onze cursisten zelf alle nodige informatie raadplegen, voor, tijdens en nà hun opleiding, training of coaching. We verhogen hiermee aanzienlijk onze klantenservice en komen tegemoet aan de flexibiliteit, die vandaag de dag noodzakelijk is. En dit niet alleen voor de cursisten, maar tevens voor onze externe trainers en partners.
Van zodra we dit afgerond hebben, zetten we de volgende stap in de richting van volwaardige online opleidingen. Hoewel we heel sterk geloven in de evolutie, zijn we er tevens van overtuigd dat de klassikale lesmethode niet doodverklaard is. En wel om deze twee redenen:
- De nood aan sociale interactie bij een generatie die hoofdzakelijk via de sociale media communiceert, zal een zeer waardevolle aanvulling zijn op de persoonlijke ontwikkeling van jonge werknemers.
- Bij ieder van ons verloopt 'een' leerproces op een andere manier, maar niemand is vanaf dag één expert binnen zijn of haar domein. Wil je echt iets volledig in de vingers krijgen, dan is het -hoe cliché het ook mag klinken- de oefening die de kunst baart.
Ook al leert Google onze huidige generaties ten onrechte dat we met een snelle druk op de enter-toets alles 'hic et nunc' kunnen krijgen, we dienen te beseffen dat er wel meerdere dingen zijn die je niet van vandaag op morgen vergaart. Echte vaardigheden vergen tijd, geduld én oefening. En daar vormt communicatie geen uitzondering op.
Het is niet voor niets dat we onder het logo van LifeKompas 'kennis - kunde - actie' noteerden. Wij zetten maximaal in op het kweken van (communicatieve) vaardigheden. De herhaling maakt van het inoefenen een onderdeel van je dagelijkse bezigheden, waardoor er na een tijdje automatisch een attitudewijziging ontstaat. Alleen zo kan je écht groeien. Tijdens ons communicatief salestraject - waarbij we sales in de meest brede zin van het woord benaderen- is de progressie, die we onze cursisten vanaf de eerste les zien boeken, onvoorstelbaar. Hoe komt dit? Omdat het leren gebeurt tijdens de contactmomenten, frequent én intensief van aard, waardoor elke vorm van studiedruk in de vrije tijd vermeden wordt. Benieuwd naar de andere voordelen van onze methode? Je vindt ze hier.
Trend 3: bedrijven zetten maximaal in op mindfulness.
Afname van de geestelijke gezondheid betekent eenvoudigweg toename van de kosten. Dat is precies de reden waarom bedrijven massaal beginnen investeren in mindfulness op de werkvloer, ver weg van het geitenwollensokkenimago.
In een wereld die steeds sneller lijkt te gaan, is er constante dreiging om de pedalen kwijt te raken. Het snel groeiende aantal burn-outs is hier het duidelijkste bewijs van. Stress is een belangrijke oorzaak van fysieke en mentale uitputting, maar gek genoeg is het ook net een factor die je in vele gevallen zélf in de hand hebt. Wanneer je beter onder controle krijgt wat je wél of niet toelaat, lever je niet alleen een belangrijke bijdrage aan een aangename werkomgeving, maar zorg je in de eerste plaats voor je meest kostbare bezit: jouw lichaam en geest.
Negatieve gedachtenpatronen zijn vaak de oorzaak van een neerwaartse spiraal. Na een tijdje worden deze gedachten in die mate een deel van jezelf dat je ze niet meer opmerkt. Een beter inzicht in hun ontstaan maakt dat je (opnieuw) leert ruimte te maken voor jezelf, waardoor je effectiever weet om te gaan met dagelijkse stress en frustratie. Door verandering van je mindset word je niet alleen vriendelijker voor jezelf of bijvoorbeeld je collega's, maar ontwikkel je ook meer veerkracht, creëer je een betere balans, verhoog je je efficiëntie, kan je creatiever te werk gaan of boost je je zelfbewustzijn én -vertrouwen.
Open communicatie en mindfulness hebben met elkaar gemeen dat er steeds vertrokken wordt vanuit observatie in plaats van interpretatie. Daarnaast schuilt er in de taal een sterke kracht. Negatieve gedachten worden vaak verraden door negatief taalgebruik. Wanneer we ons hiervan bewust worden en onze taal in een positieve richting doe evolueren, volgen onze gedachten automatisch. Dit is niet eenvoudig en vergt oefening. Benieuwd hoe we daarbij kunnen helpen? In januari gaan we van start met een mindfulness traject. ver weg van het zweverige. We pakken het praktijkgericht aan, zodat je de verschillende inzichten meteen kan gaan toepassen. Op de werkvloer én in je privé leven.
Trend 4: let's play!
Gamification is hot! Door aan het leerproces een spelfactor toe te voegen, wordt de drempel verlaagd om dingen uit te proberen of risico's te nemen. Mensen worden gestimuleerd om creatieve oplossingen te bedenken of op een andere manier met probleemstellingen om te gaan. Omdat een spel steeds in groep verloopt, werkt deze benadering tevens uitstekend om aan teambuilding te doen.
Trend 5: ken je zwakte.
Gebrek aan een concreet plan maakt dat een doel vaak niet gehaald wordt. Maar daar ligt niet alleen de oorzaak. Slecht timemanagement, een te weinig assertieve houding of 'geen klik met de docent' zijn vaak terugkerende factoren die jouw succes in de weg kunnen staan. De oplossingen hiervoor zijn nochtans eenvoudig.
- Timemanagement hoeft op zich niet heel moeilijk te zijn. Vaak zijn het kleine wijzigingen in jouw werkpatroon die een groot verschil kunnen betekenen.
- Assertiever leren zijn, vergt iets meer oefening. Heb jij moeite om "nee" te zeggen en merk je dat je steeds opgezadeld raakt met nieuwe dingen, terwijl je eigen werk blijft liggen? Dan is een assertiviteitstraining misschien geen slecht idee.
- "Klikken met een docent" is eigenlijk niet anders dan bijvoorbeeld met een collega of een leidinggevende. Je hoeft niet met iedereen vrienden te worden, maar wanneer je de psychologische verschillen tussen mensen beter kan begrijpen -en hierdoor ook jezelf- kan je makkelijker omgaan met gedrag dat iets verder af ligt van hoe jij in het leven staat of met de dingen omgaat. De DiSC kleurentraining maakt dat je voortaan met een andere bril naar mensen of situaties kijkt.
Onze steun aan Feestvarken: allesbehalve parels voor de zwijnen!
LifeKompas x Feestvarken
Waarom het bij LifeKompas élke dag Moederdag is.
Doe de Moeder(taal)dag-test!
Laat niet langer met je voeten spelen!
Over hoe assertieve communicatie kinderspel wordt.
Van 'zagevent' naar 'superdad': een kwestie van communicatie.
Over hoe je efficiënt met je pubers communiceert.